Uit je depressie

 

'Wees niet bang voor eenzaamheid. Ze is een kans om jezelf terug te vinden
en sterker te worden'
- Rinpoche

Natuurlijk uit je depressie

Neerslachtige bui of depressieve episode?

Een neerslachtige bui heeft iedereen wel eens. Veranderende stemmingen kunnen kenmerken zijn van levenskracht en wat sombere stemmingen kunnen daarbij horen. Gewone neerslachtigheid kan veroorzaakt worden door je bioritme of kan een reactie zijn op een nare ervaring of vermoeidheid door te zware belasting.

Maar heb je te maken met een depressieve episode dan kan dat een ernstige aandoening zijn. Een van de risico's is dat de depressie chronisch wordt. Ook de kans op hart- en vaatziekten neemt sterk toe bij een depressieve episode. Soms eten mensen in een depressie niet; ook dan is een depressie risicovol.

Fysieke oorzaken: een organische depressie

“Lichaam en geest zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus mentale problemen kunnen heel goed een fysieke oorzaak hebben. Een depressie kan vaak ontstaan door lichamelijke processen. Dit wordt helaas te vaak over het hoofd gezien.”  

Een tekort aan mineralen of vitaminen bijvoorbeeld. Voedingsmiddelen en voedingsgewoonten kunnen een belangrijke invloed hebben op je mentale staat van zijn. Hoe energiek en levenslustig bent je na een avondje barbecue waar bier en wijn rijkelijk hebben gevloeid? Of na een zevengangen kerstdiner?

Als je lichaam kwa voeding structureel aan tekorten leidt of de verkeerde voeding krijgt dan kan dat van grote invloed zijn op je neurohormonale systeem en daarmee op de werking van je psyche. Ook drugs, van cafeïne en nicotine tot XTC en cocaïne, werken direct in op de psychische processen.

De hormonale balans in het lichaam kan ook een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van depressieve klachten. Een voorbeeld is een verhoogde concentratie van het bijschildklier hormoon PTH (parathormoon).

Belang van een goede diagnose

Is het een depressieve episode of is er meer, of iets anders  aan de hand? Als het een depressieve episode is dan kan de huisarts of een andere specialist (psychiater) de ernst van de depressie meten.

Voeding: een mogelijke oplossing?

“Bijna alle medicijnen hebben bijwerkingen, terwijl behandeling met voeding vaak bijkomende voordelen heeft” -  Jack Challum, The Nutrition Reporter.

Onze visie is dat het wel degelijk mogelijk is om verbetering te bereiken door middel van de juiste voeding en aanvulling hierop met natuurlijke supplementen. Onze begeleiding is erop gericht om een volledig op jouw persoonlijke situatie afgestemd voedingadvies te geven. Dit wordt aangevuld met leefstijladviezen die verdere ondersteuning bieden in het herstelproces.

Ook besteden we aandacht aan de invloed van stress op je ziekte- en herstelproces. Je krijgt diverse richtlijnen, adviezen en hulpmiddelen om stress zo veel mogelijk te vermijden.

Stoppen met anti-depressiva

Wil je stoppen dan is het van groot belang om dit te overleggen met je arts. Neem vooral rustig de tijd om af te bouwen en stop nooit ineens. Wij hebben de ervaringsdeskundige kennis in huis om je hierbij op de juiste wijze te begeleiden.

Voor meer informatie over de begeleiding ga naar het contactformulier.

 

Hardlopen

Sport vermindert klachten

Onderzoek laat zien dat sport bij milde depressies de klachten vaak weg kan nemen. Als er geen emotionele problemen zijn die om een professionele aanpak vragen, werkt sport even goed en misschien beter dan psycho-therapie. Het moet gaan om drie keer per week minstens een half uur goed doorzweten. Vooral duursporten zijn goed hiervoor: fietsen, hardlopen en zwemmen. 

F meditatie.jpg

Mediteren helpt

Ook meditatie draagt bij aan het bestrijden van depressie. Meditatie helpt om rustig en gefocust te blijven. Het leven is vaak erg druk, en een dagelijks meditatie moment geeft rust en helpt overzicht te behouden. Onderzoek heeft uitgewezen dat meditatie net zo goed werkt als reguliere medicijnen tegen depressie.

 

“De veranderingen die zich in de afgelopen eeuw hebben voltrokken in ons voedingspatroon zijn een omvangrijk en ongecontroleerd experiment dat mogelijk heeft bijgedragen aan de toename van agressie, depressie en hartdood.” 

Dr. Joseph Hibbeln, National Institues of Health (VS)

(The Gardian, 17 oktober 2006)